327/366

Bol pekný, na november aj celkom teplý deň. Na zverejnenie som si vybrala fotku, na ktorej je tento hmyz, ktorý som už raz pomenovala, že je to včela. Na nesprávny názov ma upozornila blogerka Hanka. Od nej viem, že je to hmyz, ktorému v Čechách hovoria pestřenka. Hľadala som slovenský ekvivalent a našla som, že u nás je to trúdovka obyčajná (Eristalis tenax). Od ostatných trúdoviek sa dá rozoznať podľa oddelenej pásky chlpov na očiach. 
Trúdovka obyčajná patrí do čeľade pestricovitých. Podobá sa včele a pri lietaní vydáva nízky bzučivý zvuk. Po spárení kladú samičky vajíčka na okraje mlák, močiarov, rybníkov alebo iných stojatých vôd. Larvy majú dlhé dýchacie rúrky, ktorými čerpajú kyslík zo vzduchu. Pred zakuklením sa prevrtávajú do vlhkej pôdy. Z kukiel sa vyliahnu dospelce a vyletia zo zeme. Živia sa peľom a nektárom kvetov. Zdá sa mi, že tento hmyz je schopný vyletieť aj uprostred zimy, ak sa náhodou trošku oteplí. Včely medonosné už pravdepodobne zimujú.