91. 2018

Nedeľa 1. 4.

Na dnešný prvý aprílový deň vyšla zároveň aj veľkonočná nedeľa. Musím povedať, že nič moc. Ako sa na prvý apríl hovorí, že je bláznivý, také bolo aj dnešné počasie. Po celý deň veľmi fučalo, stromy v okolí sú prizdobené rôznymi igelitmi, ktoré asi odfúklo ľuďom z balkónov. Obloha bola zatiahnutá tmavými mračnami. Až neskôr popoludní sa začalo ukazovať slnko. Najprv len tak na jednu-dve sekundy, potom aj na dlhšie, až sa z toho nakoniec vykľulo pekné slnečné neskoré popoludnie. Počas dňa si zo mňa nikto nevystrelil (nemal kto), ani ja som nikomu nič nevyviedla (nemala som komu). Vlastne ma už také srandičky ani nebavia. Viete vôbec, prečo je prvý apríl bláznivý? Aj pre toto: Prvý apríl sa vo viacerých kultúrach oslavoval v podstate ako príchod jari. V starovekom Ríme sa tento sviatok nazýval Hilaria a bol zasvätený bohovi Attisovi. Vravelo sa mu aj Festum stultorum, teda sviatok roztopaše a smiechu.  Nebol to jeden deň, trval od 25. marca a vyvrcholil prvého apríla. O 1. apríli ešte jedna zaujímavosť: Do 16.storočia  takmer celý západný svet oslavoval príchod nového roku práve v tento deň, respektíve na začiatok apríla pripadali veľkonočné sviatky, zmŕtvychvstanie Ježiša Krista. Roku 1582 zaviedol pápež Gregor XIII. reformu juliánskeho kalendára a príchod nového roka sa presunul na 1. január. 1. apríl je označovaný aj za Svetový deň vtáctva. Jedna vranka už sedí poctivo v hniezde na strome pri dome a tento ružový vtáčik je u mňa na okne v kvetináči.  Na jeden deň sa stretlo toho celkom veľa 🙂 Vás bavia prvoaprílové žartíky?