211. 2018

Pondelok 30.7.

Nejaké to mám popletené s dátumami.  K lekárovi, ku ktorému som objednaná na 31.7., som sa chcela vypraviť už dnes. Neviem prečo som si v hlave zafixovala, že to má byť pondelok. Keď som si dávala dokopy potrebné dokumenty, zrak mi skĺzol na rukou napísaný termín a potom zase do pravého rohu obrazovky notebooku. Vtedy mi došlo, že ten termín mám až na zajtra. Bola by som sa tam zbytočne prehnala.

Dnes ráno som sa zobudila s príšernými bolesťami krížov. Ale fakt ma to bolelo. Natoľko, že som mala problém postaviť sa z lôžka a pohybovať sa po byte. Ešte skôr, ako som užila moje bežné ranné lieky, užila som tabletku proti bolesti. Po necelých dvoch hodinách ďalšiu. Bolesť na chvíľu ustúpila. To som využila na to, aby sme na chvíľu vybehli autom do záhrady a na nákup. 

V záhrade som nebola viac ako dva týždne, bola som veľmi zvedavá, čo robia moje tekvice. Nič. Kvitnú a to je všetko. Do dnešného dňa sa neurodila ani jedinká tekvica, ani dnes tam žiadne malé tekvičky na mňa nečakali. Už sa mi ani nechce veriť, že sa tohto leta dočkám vlastnej úrody. Googlila som, aká môže byť príčina, no nič podstatné, kde by som sa dozvedela, akú chybu robím pri pestovaní, som nevyčítala. Dosť ma prekvapilo, aké je opeľovanie tekvíc zložité. Možno to neviete ani vy.

Tekvica je jednodomá, rôznopohlavná a hmyzomopelivá. To znamená, že na jednej rastline sú kvety samičie, to sú tie s malým semenníkom v tvare budúceho plodu a kvety samčie, ktoré sú na dlhých stopkách, bez semenníka, s peľom. K vývoju plodu je nutné opelenie, čiže prenesenie peľu zo samčieho kvetu na samičí. Všeobecne túto úlohu plnia včely. Keďže včiel je v susedných záhradách dosť, nepredpokladám, že by som tekvicu musela opeľovať ja štetcom. Aj keby som toto bola vedela už dnes dopoludnia, nebola by som mohla nič opeliť, lebo kvety už boli zavreté. Pravdepodobne by to bolo  treba vyskúšať skoro ráno. Žeby aj včeličky vstávali tak neskoro, že nestihnú kvety tekvíc opeliť? 

Druhou príčinou, prečo moje tekvice zatiaľ nerodia, môže byť aj to, že väčšina tekvíc tvorí najskôr kvety samčie až neskôr i kvety samičie. V neskorom lete by už ale mala rastlina tvoriť oboje kvety. Takže zostanem trpezlivá. Veď a hovorí, že trpezlivosť ruže prináša. V tomto prípade by to mali byť tekvice. Syn mal zo začiatku obavy, že im moje tekvice zaberú polovičku záhrady. Ale ani to sa nestalo.

Nie som sama, čo takto bez plodov pestujem tekvicu. Niektorí aj cukinu, iní zase uhorky. Na túto tému sa bavia ľudia  na rôznych fórach.  Som z toho maximálne sklamaná 😒 Spomínam si na roky môjho detstva, keď naši nasadili tekvice spolu s kukuricou. Nikto ich nechodil ani polievať, ani opeľovať, nehnojili ich a pekne rodili aj tak.