271. 2018

Piatok 28.9.

Myslím, že to bolo niekedy v auguste, keď som sa vracala domov z bicyklovania a vo výťahu sa ma suseda z vyššieho poschodia spýtala, či nechcem tekvicu. Ako keby vedela o tom, že mám rada jedlá z tekvice a tiež o mojom neúspešnom pestovaní tejto zeleniny. Jej ponuku som prijala a tak som sa s ňou vyviezla o poschodie vyššie. Po chvíli čakania mi priniesla nielen tekvicu, ale tašku plnú zeleniny. Boli tam aj vetvičky čohosi, čo som na prvý pohľad hneď nespoznala. Nebola som si istá, či to je šalvia, preto som sa jej na to spýtala. Vraj áno, že si ju mám usušiť na čaj.

Doma som ju teda dala sušiť do tieňa a keď bola suchá, uložila som ju do skleného pohára. Až do dnešného dňa čakala šalvia na svoju príležitosť. A to som si myslela, že ju prvý raz použijem asi až potom, čo si konečne pôjdem dať vytrhnúť koreň osmičky. Jééj, ty si si ešte nedala vytrhnúť ten zub, o ktorom tu píšeš pomaly rok? Nedala, veru nedala 😔 Stále mám tisíc dôvodov, prečo na tú zubnú chirurgiu nejdem. V októbri tak už určite urobím.... Dúfam, že ten lístok od môjho zubára už nestratil platnosť.

Bylinka je pôvodom z oblasti Stredozemného mora. Táto trvalka sa pomerne ľahko pestuje. Na svete jej existuje viac ako 500 druhov,  jednou z nich je šalvia lekárska, ktorá je na našom území najrozšírenejšia. To je tá, ktorou som bola obdarovaná.  Aj ja som mala jeden druh istý čas na záhone, ale správala sa ako burina a mne aj nesmierne zapáchala. Musím sa priznať, že ani táto mi veľmi nevonia. Práve tá korenistá až štipľavá vôňa a chuť posúvajú šalviu aj do kuchyne. V krajinách južnej Európy je jedným z hlavných ochucovadiel. Jahňaciemu, baraniemu mäsu, teľacine, hydine aj rybám dodávajú lístky šalvie výraznú chuť. Používajú sa aj ako dochucovadlo masla, syrov, nátierok, polievok, či pečených zemiakov.

Vďaka svojim dezinfekčným účinkom dokáže liečiť zápaly hrdla a ústnej dutiny. A tu prichádzam k meritu veci. Už včera podvečer som cítila, že na mňa niečo lezie. Tak som pomerne skoro zaliezla aj ja do postele, predtým som si uvarila zázvorový čaj s medom a citrónom a dala som si jednu tabletku panadolu. V noci som sa budila na to, že mi slzia oči a ráno som sa zobudila s boľavým hrdlom a začínajúcou nádchou. Takže dnes prišla na rad šalvia od susedy, z ktorej som si uvarila čaj aj nálev na kloktanie. Šalvia pomáha pri chorobách dýchacích ciest, angíne, astme či zapálených prieduškách. Navyše, pri kloktaní vyčistí celú ústnu dutinu a hojí zápaly ďasien. Rýchlo uzdraví aj vďaka miernym antibiotickým účinkom.

O tom, že nie som veľká labužníčka, čo sa týka bylinných čajov, som už viackrát písala. Ani tento čaj som nepila s nadšením, no prekonala som sa. Tak som teda veľmi zvedavá, ako mi zaberie. Zajtra sa pochválim.