282. 2018

Utorok 9.10.

Teraz už viem, že fotka, ktorú som už niekoľko dní hľadala, bola urobená v máji 1990. Našla som iné fotky z toho dňa, kedy som sa nechala vyfotiť sediac na kameni, ktorý bol  na rohu domu Kapitulskej a Farskej ulice. Nebol to však len taký obyčajný kameň. Vyhrievali sa na ňom dve kamenné jašterice.

Po nejakom čase som si prechádzajúc tým miestom všimla, že kameň s jaštericami z rohu domu zmizol. Pokúšala som sa už vtedy hľadať tú moju fotku, no tá ako keby sa prepadla pod zem. Až teraz nedávno, keď bol posledný víkend otvorených dvorov na Kapitulskej ulici, sa kameň objavil na pôvodnom mieste. No tento súčasný je podľa toho, ako si ho ja vybavujem v pamäti, nejaký iný, pôsobí na mňa ako päsť na oko. 

Začala som pátrať po informáciách, týkajúcich sa tohto okopníka. Tak sa vraj správne volá to, o čom tu teraz píšem. Okopník bol na rohu domu približne od roku 1980 a po niekoľkých rokoch kameň zmizol. Dnes som našla článok z augusta 2002, v ktorom sa pracovník správy farského úradu Dómu sv. Martina (v dome, o ktorom píšem, je farský úrad) vyjadril, že okopník bol odstránený na základe stavebného povolenia, kým sa bude realizovať prestavba Univerzitnej knižnice. Netuším, kde sa kameň od toho roku 2002 a od sľúbeného termínu návratu túlal, ale knižnica je zrekonštruovaná už niekoľko rokov a kameň, podľa mňa jeho náhrada, sa objavil na rohu domu až minulý mesiac. Možno sa mýlim, predsa  od toho dňa, kedy som sa na kameni fotila, uplynulo už skoro tridsať rokov. 

Dnes, keď som bola v meste, zašla som si kameň s jaštericami vyfotiť. Už som sa o to pokúšala viackrát, ale vždy stálo v jeho blízkosti nejaké auto, ktoré som nechcela mať v zábere. Aj dnes tam bol akýsi kompresor, keďže sa celá ulica rekonštruuje.