313. 2018

Piatok 9.11.

Niekto rád krajinu, mesto, čí prírodu fotografuje, iný to isté zase maľuje. Každý sa venuje tomu, čo ho baví. Ja by som veru nakresliť, či namaľovať nedokázala vôbec nič. Spomínam si, ako som sa raz zúčastnila jedného psychotestu, kde jednou z úloh bolo nakresliť strom. To bola hrôza, čo som tam vtedy vytvorila. Mala to byť vŕba, lebo ten strom sa mi zdal najjednoduchšie znázorniť. Nemala som ani tušenia, čo sa dá kresbou stromu zistiť. Teraz som si to už mala kde nájsť, v tej dobe  bol internet len v plienkach. Ani som si vtedy nedokázala predstaviť, čo všetko sa raz vďaka internetu budeme môcť dozvedieť.

Teraz už viem, že psychotest kresba stromu je psychologická metóda, ktorá dokáže vypovedať veľa o osobnosti testovaného človeka. Kresbou stromu človek dáva najavo svoje skryté postoje, odhaľuje nevedomky svojou minulosť a tiež to, ako vidí svoju budúcnosť. (Celkom by ma zaujímalo, čo tak asi vyčítali pri vyhodnotení môjho testu z mnou nakreslenej vŕby.) Psychotest kresba stromu bola vytvorená už v roku 1952 nemeckým psychológom Karlom Kochom. Kresbu práve stromu vybral preto, že je to jeden z najstarších symbolov ľudstva.

Kresbu stromu využívajú najmä personalisti pri vstupe do zamestnania alebo pre psychológovia pri klasickom psychologickom vyšetrení. Táto metóda sa dá využívať nielen pre dospelých ľudí ale aj pre deti.

Obrazy znázorňujúce mesto, krajinu a prírodu sa dajú vidieť v jednom z nákupných centier v Bratislave.