357. 2018

Nedeľa 23.12.

Tento rok som chcela ozdobiť stromček už o niečo skôr, ako to robievame zvyčajne. Väčšinou sa u nás stromček ozdoboval večer pred Štedrým dňom a  predvlani sa stalo to, že ho synovia zdobili až na Štedrý deň. Posledné roky som ho len s nevôľou vyberala z krabice a zdobila, preto táto činnosť pripadla mojim synom. Na mne zostala tá nepríjemnejšia robota, zlikvidovať ho. Vlani sme ho z najvrchnejšej police skrine vôbec nezložili. Mali sme vo váze živé halúzky a namiesto stromčeka len taký umelý minimini, ktorý má asi 30 cm. 

Tento rok som kúpila menší umelý stromček ako ten, ktorý už máme doma minimálne dvanásť rokov.   Keď som ho predvčerom večer vybrala z krabice, že ho ozdobím, veľmi rýchlo ma nálada na zdobenie prešla. Stromček sa mi vôbec nepáčil a na druhý deň som ho išla vrátiť. Rozhodla som sa, že namiesto neho kúpim maličký, ale živý. No taký už nikde nemali. Tak som išla domov s halúzkami z jedličky. Pomaly sa vraciame k pôvodným vianočným zvykom, ktoré spočívali v tom, že sa zdobili len vetvičky. Až po nich prišli stromčeky, ktoré sa často umiestňovali tak, že sa zavesili na trám stropu. Možno sa raz vráti aj tá doba, kedy sa na stromček budú znovu vešať orechy a jabĺčka.  Tie sú oddávna považované za symbol Vianoc na Slovensku, no na umelom stromčeku si také ozdoby nedokážem ani len predstaviť.

Vianočný stromček ako symbol Vianoc k nám prišiel okolo 16.storočia z Nemecka. Jedna z prvých správ o ozdobenom a osvetlenom vianočnom stromčeku v miestnosti je v brémskej kronike z roku 1570.

Zamýšľali ste sa niekedy pri vešaní vianočných dekorácií nad tým, kedy sa začali používať vianočné gule? Ich história sa začala písať koncom 19. storočia. Od dvadsiateho storočia sa okrem vianočných gulí začali vyrábať aj iné fúkané vianočné ozdoby ako hviezdičky, srdiečka, šišky a anjeličkovia. Aj výroba vianočných gúľ prišla pôvodne z Nemecka. Centrum výroby bolo v polovici 19. storočia v  mestečku Lauscha na juhu Durínskeho lesa. Keďže sme v susednom, len päť kilometrov vzdialenom mestečku trávili pred mnohými rokmi dvojtýždňovú dovolenku, boli sme si pozrieť aj Museum für Glaskunst v spomínanom mestečku Lauscha.

V bývalom Československu sa tiež vyrábali krásne vianočné ozdoby zo skla. Najprv len v Čechách a v roku 1954 vzniklo aj na Slovensku výrobné družstvo Okrasa v Čadci. Bohužiaľ, ich výrobky sa dnes viac vyvážajú a naše obchody ponúkajú lacnejšie plastové ozdoby z Číny 😟 Je to škoda.

Kedysi sme na stromčeky vešali aj salónky a čokoládové kolekcie. Tie sa už u nás na stromček nedávajú možno aj tri desiatky rokov. Dlhé roky boli nimi obdarúvané deti odbormi v  zamestnaní oboch rodičov, ale ani vtedy sme ich už na stromček nedávali. Ja si však z detstva pamätám stromček, na ktorom prevládala vďaka salónkam a reťaziam strieborná farba. Samozrejme, vtedy to boli len stromčeky živé. Keď tie dnešné už ani nevoňajú tak, ako tie z mojej mladosti... Je potom naozaj jedno, či si postavím doma živý alebo umelý. 

V posledných rokoch sa všade hovorí o tom, ktoré stromčeky sú ekologickejšie. To tu radšej nejdem rozoberať, lebo ma nepresvedčia ani tí, ktorí tvrdia, že živé sú menšou ekologickou záťažou. Ja si to nemyslím. Preprava vianočných stromčekov až kdesi z Dánska do celej Európy zanechá tiež nejakú stopu na životnom prostredí.  Následne pri  ich predaji balenie do plastovej sieťky a aj to, že si ho každý rok domov nikto neprinesie len tak v rukách, ale autom, čo tiež zanechá určité stopy na životnom prostredí.

Všetko sú to len reči a rečičky. Každý má plné ústa životného prostredia, no v skutočnosti nikomu oň nejde. Veď ani ten škandinávsky nábytkársky obchod, v ktorom členovia jeho "rodiny" dostanú pri nákupe stromčeka zľavovú kartu v hodnote desať eur, ju nedostanú preto, že si kúpia ekologický vianočný stromček, ale hlavne kvôli tomu, aby  po Novom roku pritiahli do obchodu zákazníkov. Veď mestá sa o odvoz stromčekov postarajú tak či tak a ten, kto býva v rodinnom dome, nepotrebuje nikoho k tomu, aby mu pomohol s ekologickou likvidáciou vianočného stromčeka. A keby sa aj takí našli, čo teda dosť pochybujem, zase by tam len išli autom, čo je ďalšie zaťaženie životného prostredia. Fakt mi je niekedy z tých opatrení, ktoré "akože" šetria životné prostredie, na smiech. Pozrela som sa na stránku ďalšieho obchodu, ktorý tiež ponúka nejaké poukazy za nákup, zase mu ide len o to, aby sa k nemu zákazníci vrátili. Veď sa len zamyslite a spomeňte si, či na úkor šetrenia životného prostredia niektorá vec, ktorú ste kupovali, zlacnela, alebo zdražela. Ja viem len o tej druhej možnosti.

Či už ste zdobili vianočný stromček živý alebo umelý, prežite pri ňom krásne a spokojné sviatky.