178. 2018

Streda 27.6.

Už sú to dva mesiace, čo som v príspevku 118. 2018 mala fotku motýľa. Jeho meno je pestroň vlkovcový. Keď som  vtedy zisťovala meno motýľa, dočítala som sa, že existuje aj rastlina vlkovec obyčajný. Podľa informácií z internetu by sa mal uvedený motýľ zdržiavať na miestach, kde v blízkosti rastie už spomenutá jeho živná rastlina vlkovec (Aristolochia clematitis). Mne sa ho ale ešte v blízkosti tejto rastliny nikdy nepodarilo uvidieť. Keď som si viackrát rastlinu fotila, dokonca som v jej blízkosti žiadneho motýľa nikdy nevidela. Rastlina má nenápadné žlté kvety.

Na liečebné účely sa zbiera nadzemný výhonok, čiže vňať. V čase plného kvitnutia sa odrezávajú vrchné časti stoniek a sušia sa. Vlkovec sa ako liečivá bylina užíval hlavne v minulosti. Má mimoriadne silný hojivý účinok, pri vnútornom užívaní zlepšuje imunitu a celkovo zvyšuje obranyschopnosť, pôsobí tiež protikŕčovo. Obľúbený bol tiež vo veterinárnej medicíne, kde sa využíval najmä na hojenie rán. Pri jeho používaní je potrebná opatrnosť, pretože sa jedná o bylinu s prudko pôsobiacimi toxickými účinkami. V súčasnosti sa už príliš nepoužíva.
Poznáte túto rastlinu? Ja som o nej vedela, iba som jej názov, ako aj názvy množstva ďalších rastlín, ktoré vidím pri mojich peších alebo bicyklových potulkách, nepoznala. Pre Jarku a prípadných náhodných českých čitateľov je český názov rastliny podražec křovištní. Štatistika blogu hovorí, že za posledný týždeň sa z územia Česka kliklo na tento blog 46 krát. Žiadna sláva 😕